Sabtu, 5 Februari 2011

sifat 20-Qudrah ( Kuasa)

Qudrat (Kuasa)

Beriman kepada Allah adalah menyakini bahawa segala sesuatu yang

berada di alam ini baik yang berada di langit, bumi, di atas langit atau

yang berada di antara langit dan bumi atau di bawah bumi, maka semuanya

itu adalah ciptaan Allah ta`ala kerana Dialah yang telah menjadikannya

daripada tiada kepada ada. Ini termasuk juga perbuatan

manusia dan niat-niat mereka, kerana yang demikian itu termasuk dari

bahagian alam ini. Oleh itu, Allah ta`ala Maha Kuasa di atas setiap sesuatu

dan tidak ada sesuatupun yang mampu melemahkan-Nya sama

ada yang berada di bumi mahupun di langit.

Allah Ta`ala berfirman:

وكَانَ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُل شَيْءٍ قَدِيراً

Maksudnya :

“Dan (ingatlah) adalah Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap

sesuatu”. (Surah Al-Ahzab : 27)

Allah ta`ala berfirman :

إِنَّ اللهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya :

“Sesungguhnya Allah itu amat berkuasa di atas setiap sesuatu”.

(Surah Al-Baqarah : 20)

Allah ta`ala berfirman :

﴾ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ ﴿ ٢

Maksudnya :

“Allah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu”. (Surah Al-

Furqan : 2)

Kalimah شيء dalam ayat tersebut datang dalam bentuk (nakirah)

dan menatijahkan maksud yang umum iaitu merangkumi jisim, anggota

badan dan perbuatan. Jelaslah bahawa Allah ta`ala yang menciptakan

segala ciptaan itu daripada tiada kepada ada dan tidak ada

sesuatupun yang mampu menciptakan sesuatu benda daripada tiada

kepada ada melainkan Allah. Adapun manusia yang seolah-olah menciptakan

sesuatu itu pada hakikatnya bukanlah bermaksud mencipta

secara mutlak, ini adalah kerana makhluk hanya semata-mata menyusun

benda yang telah sedia ada. Hal ini dijelaskan di dalam firman

Allah ta`ala.

Allah ta`ala berfirman:

هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللهِ

Maksudnya :

“Tiada pencipta melainkan Allah”. (Surah Fatir : 3)

Berkata Al-Imam Al-Nasafi di dalam kitabnya:

“Jika seseorang membaling gelas ke arah batu dan gelas itu

telah pecah, maka perbuatan membaling dan memecahkan

serta keadaan pecahnya gelas itu kesemuanya telah di ciptakan

oleh Allah.”

Kesimpulannya ,semua perbuatan makhluk adalah dijadikan oleh

Allah ta`ala dan makhluk tidak menciptakan perbuatan yang dilakukan

.Adapun fahaman sesat dan kufur yang di pegang oleh golongan

Qadariyyah atau Mu`tazilah yang berkeyakinan bahawa manusia mencipta

perbuatannya sendiri dan perbuatan manusia tidak termasuk dalam

ciptaan Allah ta`ala .Na`uzubillah… Hal ini telah dinyatakan oleh

Rasulullah di dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Baihaqi

di dalam kitabnya “Al-Qadr” dan al-Imam Ibn Jarir al-Thabari dari

Abdullah ibn Umar.

Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:

“صِنْفَانٌ مِنْ أُمَّتِيْ لَيْسَ لَهُمَا نَصِيْبٌ فِي الإِسْلامِ الْقَدَرِيَّةُ وَالْمُرْجِئَةُ”.

Maksudnya :

“Dua golongan dari umatku, kedua-keduanya

tidak memiliki bahagian dari Islam iaitulah puak

Qadariyyah (golongan Mu`tazilah yang meyakini

bahawa manusialah yang menciptakan perbuatannya)

dan puak Murji’ah (golongan yang meyakini selama mana

seseorang itu beriman, maka sebarang perbuatan dosa yang

dilakukan tidak mengundang bahaya baginya sama sekali)”.

[Hadis ini telah disahihkan oleh al-Hafiz al-Thabari dan

yang lainnya]

Oleh itu, jelaslah bahawa golongan yang menafikan kekuasaan Allah

dalam menciptakan sesuatu makhluk, setiap pergerakan dan setiap

perbuatan adalah golongan Qadariyyah, maka wajib bagi seseorang itu

menjauhi golongan sesat seperti ini demi memelihara kemurniaan akidahnya.



selanjutnya : klik sini!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO