Selasa, 1 Februari 2011

sifat 20- Qidam

2. Qidam (Sedia Kala)

Allah ta`ala berfirman.

هُوَ ٱلأَوَّلُ وَٱلآخِرُ وَٱلظَّاهِرُ وَٱلْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Maksudnya :

“Dialah yang Awal (ada tanpa permulaan) dan yang Akhir

(tanpa pengakhiran) yang zahir dan yang batin dan Dia

Maha Mengetahui segala sesuatu”. (Surah Al-Hadid : 3)

Rasulullah sallallahu`alaihi wa sallam bersabda:

كَانَ اللهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيرُهُ

Maksudnya:

“Allah telah wujud (pada azali) sedang sesuatu selain-Nya

masih belum wujud”.

[Diriwayatkan oleh al-Bukhari,

al-Baihaqi dan ibn Jarud daripada Imran bin Husain

radiyallahu`anhu]

Al-Hafiz Ahmad ibn al-Husayn al-Bayhaqi (W. 458 H) juga

mensyarahkan hadis tersebut di dalam kitabnya dengan berkata:

“(Hadis ini) Menunjukkan bahawa sesungguhnya Allah ta`ala

telah wujud sedangkan selain-Nya belum ada, air tidak ada,

`Arasy tidak ada dan selain daripada kedua-dua benda tersebut

juga tiada wujud kesemua perkara tersebut (air, `Arasy, selain

air dan `Arasy)."

Adapun makhluk tidak bersifat azali iaitu sedia kala atau tidak

ada permulaan, makhluk adalah suatu kejadian yang punya pencipta.

Kewujudan Allah tidak didahului dengan ketiadaan. Mustahil Allah

ta`ala itu huduth (baharu) dan mustahil kewujudan-Nya mempunyai

permulaan dan pengakhiran.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO