Selasa, 1 Februari 2011

Sifat 20-Mukhalafatuhu lilhawadith

Mukhalafatuhu Lilhawadith (Bersalahan Dzat Allah

Dengan Sesuatu Yang Baharu)

Beriman kepada Allah adalah meyakini bahawa Allah tidak menyerupai

sesuatupun di antara makhluk-makhluk-Nya dan tidak ada sesuatupun

yang menyamai-Nya.

Allah ta`ala berfirman:

﴾ ولِلَّهِ الْمَثَلُ الأَعْلَى ﴿ ٦٠

Maksudnya :

“Dan Allah mempunyai sifat yang Maha Tinggi”. (Surah al-

Nahl : 60)

Allah ta`ala berfirman:

﴾ فَلا تَضْرِبُواْلِلَّهِ الأَمْثَالَ ﴿ ٧٤

Maksudnya :

“Maka janganlah kamu mengadakan sekutu-sekutu bagi

Allah”. (Surah al-Nahl : 74)

Allah ta`ala berfirman :

َ هَلْ تعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا

Maksudnya :

“Engkau tidak menemukan yang serupa dengan-Nya (Allah)”.

(Surah Maryam : 65)

Allah ta`ala berfirman:

﴾ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ﴿ ١١

Maksudnya :

“Dia (Allah) tidak menyerupai sesuatupun dari makhluk-Nya

(dari semua segi dan tidak ada sesuatupun yang menyerupai-

Nya)”. (Surah al-Syura : 11)

Allah ta`ala berfirman:

﴾ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿ ٤

Maksudnya :

“Dan tidak ada sesuatupun yang menyerupai-Nya”. (Surah

al-Ihklas : 4)

Al Imam Abu Bakr al-Siddiq radiyallahu`anhu berkata :

“الْعَجْزُ عَنْ دَرَكِ ا دْإلِْرَاكِ إِدْرَاكٌ وَالْبَحْثُ عَنْ كُفْرٍ وَإِشْرَاكٍ”.

Maksudnya :

“Pengakuan bahawa pemahaman seseorang tidak mampu

untuk sampai megetahui hakikat Allah adalah keimanan,

adapun mencari (untuk mengetahui) tentang Allah, yakni

membayangkan-Nya adalah kekufuran”.

• Maksudnya ialah kita beriman bahawa Allah ta`ala tidak

seperti makhluk-Nya, tanpa memikirkan tentang haikat Dzat-

Nya. Adapun berfikir tentang makhluk-Nya adalah perkara

yang dianjurkan kerana segala kewujudan di alam ini adalah

merupakan tanda kepada wujudnya Allah subhanahu wata`ala.

Mengenal Allah adalah bukan dengan cara mengetahui akan

Dzat Allah kerana manusia tidak akan mampu mengenal Allah

menerusi Dzat-Nya. Adapun mengenal yang sebenar adalah

dengan mengetahui segala sifat yang wajib, mustahil dan harus

bagi Dzat Allah subhanahu wata`ala.

Berkata Al-Imam Ahmad ibn Hanbal dan Al-Imam Dzu al-Nun

al Mishri dan Al-Hafiz al-Khatib al-Baghdadi (salah seorang murid Al

Imam Malik yang masyhur) :

“مَهْمَا تَصَوَّرْتَ بِبَالِك, فَاللهُ بِخِ فَالِ ذَلِك”.

Maksudnya :

“Apapun yang terlintas dalam benak kamu (tentang Allah),

maka Allah tidak seperti itu(sesuatu yang terlintasa dibenak

kamu)”.

“Maka Allah tidak menyerupai segala sesuatu”.

اللهُ خَلَقَ النُّوْرَ لا يُشْبِهُ النُّوْرَ.

اللهُ خَلَقَ الظَّلامَ لا يُشْبِهُ الظَّلامَ.

اللهُ خَلَقَ الإِنْسَانَ لا يُشْبِهُ الإِنْسَانَ.

اللهُ خَلَقَ الْمَلائِكَةَ لا يُشْبِهُ الْمَلائِكَةَ.

Allah yang menciptakan Nur (cahaya) tetapi Dia tidak

menyerupai Nur (cahaya).

Allah yang menciptakan gelap tetapi Dia tidak

menyerupai gelap.

Allah yang menciptakan manusia tetapi Dia tidak

menyerupai manusia.

Allah yang menciptakan malaikat tetapi Dia tidak

menyerupai malaikat.




Allah yang menciptakan segala jisim yang besar (benda-benda yang

besar) dan Dia yang menciptakan segala jisim yang kecil (benda-benda

kecil), maka oleh sebab itu, Dia tidak menyerupai jisim-jisim yang

besar dan jisim-jisim yang kecil.


Kesimpulannya, mustahil Allah ta`ala menyamai makhluk yang

dicipta oleh-Nya dan mustahil Allah ta`ala menyamai sesuatu kerana

Maha Suci Allah daripada menyamai makhluk-makhluk-Nya


0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO