Selasa, 15 Februari 2011

Sifat 20-Kalam (Berkata)

Kalam (Berkata)

Beriman kepada Allah adalah menyakini bahawa Allah berkata dengan

sifat kalam yang azali yang tiada permulaan dan kalam yang tidak

baharu. Sifat kalam-Nya tidak berhuruf, bersuara dan berbahasa seperti

makhluk-Nya. Maha Suci Allah daripada menyerupai makhlukmakhluk-

Nya. Perbahasan tentang sifat kalam adalah panjang, maka

oleh sebab itulah ilmu akidah juga dikenali dengan Ilmu Kalam kerana

perbahasan tentang sifat kalam ini telah diperbahaskan secara panjang

lebar di dalam ilmu tauhid.

Dalil yang menunjukkan Allah mempunyai sifat iaitu berkata-kata

seperti yang dinyatakan di dalam al Quran.

Allah ta`ala berfirman:

وَكَلَّمَ ٱللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيماً

Maksudnya:

“Dan Allah ta`ala telah memperdengarkan kepada Musa

kalamNya”. (Surah An-Nisa’ : 164)

Firman Allah ta`ala :

إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشَيْءٍ إِذَآ أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُوْلَ لَهُ كُن فَيَكُوْنُ

Maksudnya :

“Sesungguhnya perkataan Kami (Allah) terhadap sesuatu

apabila Kami menghendakinya, Kami hanya mengatakan

kepadanya: Kun (jadilah, maka jadilah ia”. (Surah an-

Nahl : 40)

Firman Allah ta`ala:

إِنَّمَآأَمْرُهُ إِذَآأَرَادَ شَيْئًا أَن َيقُوْلَ لَهُ كُن فَيَكُوْنُ

Maksudnya :

“Sesungguhnya urusan-Nya (Allah) apabila Dia menghendaki

sesuatu Dia hanya berkata kepadanya, Kun (jadilah), maka

jadilah sesuatu itu”. (Surah Yasin : 82)

Ayat ini bermaksud bahawa Allah ta`ala mengadakan segala sesuatu

dengan ketiadaan penat, kesusahan dan dengan ketiadaan halangan

dari seseorang terhadap Allah ta`ala. Sesungguhnya Allah ta`ala menjadikan

sesuatu yang Dia kehendaki itu dengan bersegera, lagi dengan

ketiadaan terlewat. Ayat ini bukan menunjukkan bahawa Allah hendak

menjadikan sesuatu dengan mengatakan “KUN”, maka jadilah. Tetapi

maksud yang dikehendaki di sini ialah bagi menunjukkan mudahnya

Allah ta`ala dalam menjadikan sesuatu, bukan hanya semata-mata ber

kata “KUN” untuk menjadikan sesuatu makhluk. Ini adalah kerana

perkataan “KUN” itu sendiri berhuruf, bersuara dan mempunyai bahasa.

Sedangkan kalamullah tidak berhuruf, bersuara dan berbahasa.

Adapun golongan mujassimah (golongan yang menyamakan Allah

dengan makhluk dan mengatakan Allah itu berjisim) mengatakan bahawa

Allah ta`ala menyebut dengan huruf “Kaf dan Nun” ketika menjadikan

sesuatu daripada segala makhluk-Nya. Perkataan seumpama

ini tidak akan dikeluarkan oleh manusia yang sejahtera akalnya. Maka

fahaman seperti ini akan menyebabkan penjisiman terhadap Allah dan

ia menyebabkan penganut kepada fahaman ini dihukum kufur.

Al-Imam Abu Hanifah berkata dalam kitabnya al-Fiqh al-Absat:

“Allah mempunyai sifat kalam yang tidak menyerupai

pembicaraan kita, kita berbicara menggunakan organ-organ

pembicaraan dan huruf, sedangkan kalam Allah tidaklah

dengan organ-organ pembicaraan (mulut, lidah, tengkok, air

liur) dan huruf.”

Mustahil pada akal sekiranya wujud fahaman yang mengatakan bahawa

Allah bersifat dengan sifat-sifat baharu .Ini adalah kerana Dzat

Allah adalah bersifat qadim .Oleh kerana Dzat Allah itu qadim ,maka

sifat-Nya juga turut qadim .Oleh yang demikian kalamullah bukanlah

terdiri dari huruf, suara mahupun bahasa kerana semua tersebut adalah

merupakan sifat makhluk. Allah tidak dikatakan “sebut” bahkan

dikatakan berkata-kata/ berfirman kerana berkat-kata tidak semestinya

berlaku dengan sesuatu huruf dan lontaran suara. Adapun perkataan

“sebut” yang demikian itu lebih menjurus kepada sebutan sesuatu perkataan

yang terangkum daripada dua juzu’ iaitu huruf dan suara.

Al Quran, Taurat, Injil, Zabur dan suhuf-suhuf sekiranya ia di rujuk

kepada kalam dzati iaitu sifat kalam yang ada pada Dzat Allah ta`ala

maka ianya bukanlah huruf, suara atau bahasa. Sekiranya ia merujuk

kepada kalam yang diturunkan atau lafaz yang diturunkan (lafz al-munazzal)

yang sebahagiannya berbahasa Arab, Suryani atau Ibrani, maka

ianya adalah makhluk. Namun begitu ini bukan bermakna ia adalah

ciptaan atau rekaan manusia mahupun malaikat, bahkan sebenarnya ia

merupakan ibarat yang menunjukkan kepada kalam dzaatiy yang tidak

disifatkan sebagai berbahasa Arab dan lain-lain. Walaupun demikian

kedua-duanya (kalam dzati dan kalam al-munazzal) tetap disebutkan

sebagai Kalamullah.

Berdasarkan kepada kenyataan di atas, terdapat dua istilah ‘Kalamullah’ :

Pertama : Istilah yang merujuk kepada Kalam Dzati maka ia bukanlah

suara, huruf mahupun bahasa, bahkan Kalam Dzati adalah bersifat

azali (tidak ada permulaan) dan abadi (tidak ada pengakhiran).

Kedua : Manakala istilah (lafz al-munazzal) merupakan kalam yang

diturunkan oleh Allah kepada sekalian manusia. Lafz al-Munazzal terdiri

daripada huruf dan bahasa, ada permulaan dan pengakhiran.

Berdasarkan carta ini, dapat memudahkan lagi untuk kita memahami

sifat Kalam Allah.

KALAM LAFZ ALMUNAZZAL

Merupakan ibarat kepada Kalam

Al-Dzati yang terdiri dari huruf,

suara, bahasa, ada permulaan dan

pengakhiran

KALAM AL-DZATI

Merupakan sifat bagi Allah

ta`ala yang azali (yang tidak

ada permulaan), bukan

berhuruf dan bersuara

Dalil bahawa al-Quran diistilahkan kepada kalam yang diturunkan

ialah melalui firman Allah ta`ala:

يُرِيْدُوْنَ أَنُ يبَدِّلُواْ كَلامَ اللهِ

Maksudnya :

“Mereka (iaitu orang kafir) hendak mengubah Kalamullah”.

(Surah Al Fath : 15)

Maksud ayat ini ialah orang kafir ingin mengubah isi kandungan

al-Quran yang diturunkan ini iaitu Lafz al-Munazzal bukannya mengubah

Kalamullah yang merupakan Sifat Dzati bagi Dzat Allah.

Merujuk kepada istilah yang kedua (Lafz al-Munazzal), ianya datang

dari Allah juga, bukanlah rekaan malaikat mahupun Nabi. Allah

telah memerintahkan Malaikat Jibril supaya mengambil al Quran di

Lauh al-Mahfuz untuk diturunkan kepada nabi-nabiNya. Maka Jibril

telah mengambil al Quran 30 juzuk itu dan diturunkan ke Baitul `Izzah

dan Sayyiduna Jibril alaihissalam telah menurunkan al Quran 30

juzuk kepada Nabi Muhammad sallallahu`alaihi wasallam berpandukan

peristiwa yang berlaku seperti mana yang dikehendaki oleh Allah

secara beransur-ansur. Jibril membaca al-Quran dengan huruf

dan suara dalam Bahasa Arab yang didengar oleh Nabi Muhammad

sallallahu`alaihi wasallam, kemudian Nabi pula membacakannya serta

memperdengarkannya kepada para sahabat sehinggalah sampai kepada

kita sekarang.

Berlainan pula pada hari kiamat kelak dimana setiap manusia akan

mendengar kalamullah yang azali abadi yang bukan huruf, suara dan

bahasa dimana mereka memahami setiap perkara yang diajukan oleh

Allah.

Contoh untuk lebih mudah difahami adalah seperti berikut :-

Lafaz atau kalimah ALLAH merupakan ibarat kepada ‘ Dzat Tuhan

Yang Azali lagi Abadi ‘, Yang Maha Suci lagi Maha Agung yang mempunyai

segala sifat kesempurnaan. Apabila kita sebut “ kami sembah

Allah ” maka maksudnya seperti di atas.

Apabila kita tuliskan atas white board perkataan “Allah” sebagai

contoh, lalu kita soal seseorang; “ apakah ini ? ” Pasti dijawab ; “Allah”.

Jawapan ini bermakna kalimah Allah tersebut merupakan ‘ibarat

(menunjukkan) kepada Dzat Allah Yang Azali Abadi yang disembah,

bukannya perkataan atau huruf itu sendiri adalah Allah.

Golongan muktazilah dihukum kafir oleh Ahl al-Sunnah Wa al-

Jama`ah kerana mereka beriktikad Allah tidak bersifat dengan sifat Kalam

atau dalam erti kata lain mereka menafikan sifat tersebut. Inilah

yang disebutkan sebagai Ahli Ta’til. Mereka berkata Allah menciptakan

kalam pada yang lain. Seperti kisah Nabi Musa mereka mengatakan ‘

Allah ciptakan kalam pada sepohon pokok, maka pokok tersebutlah

yang berkata-kata dengan Nabi Musa. Allah tidak bersifat dengan sifat

Kalam. Wal`iyaazubillaah...

Golongan musyabbihah (menyamakan Allah dengan makhluk) pula

dihukum kafir kerana beri`tiqad bahawa Kalamullah mempunyai suara,

huruf dan bahasa. Sekiranya benar demikian, maka samalah kalam

Allah dengan kalam manusia. Jika Kalam Allah dan kalam manusia

adalah sama maka sudah tentulah kalam-Nya baharu seperti sifat kalam

manusia. Ini adalah i`tiqad yang batil lagi sesat. Maha Suci Allah

daripada menyerupai makhluk-makhluk-Nya.

Oleh yang demikian, barangsiapa mengatakan al-Quran yang wujud

sekarang di dalam mushaf sebagai makhluk, tidaklah kafir tetapi

haram. Ianya tetap ditegah kerana dibimbangi berlaku salah faham

lalu ada yang beri`tiqad Kalamullah yang merupakan sifat bagi Allah

itu adalah makhluk. Adapun di dalam majlis ilmu tidak mengapa kerana

ianya dihuraikan secara terperinci untuk penjelasan dan kefahaman.

Barangsiapa yang beri`tikad bahawa kalamullah adalah baharu, maka

ia dihukum kufur.



selanjutnya : klik sini!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO