Rabu, 23 November 2011

Sucinya Wanita Yang Berhaidh Pada Akhir Waktu

Tidak ada khilaf di kalangan ulama bahawa:

Apabila seorang wanita yang berhaidh atau bernifas telah suci dan baki waktu sembahyang masih ada sekadar sempat dilakukannya satu rakaat maka ia wajib menunaikan sembahyang itu, berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w:

"Barangsiapa sempat mendapat satu rakaat daripada sembahyang maka ia mendapat sembahyang itu ".
(hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Hadith ini bermaksud bahawa orang yang tidak sempat mendapat satu rakaat maka ia tidak dikira mendapat sembahyang itu.

Jika perempuan itu suci dan waktu sembahyang yang tinggal hanyalah mencukupi untuk melakukan takbiratul ihram atau kurang daripada satu rakaat, seperti ia suci sebelum terbit matahari dan waktu yang masih tinggal hanya sekadar sempat melakukan takbiratul ihram, maka dalam hal ini terdapat dua qaul. Menurut pendapat yang asah apabila wanita itu selesai bersuci maka ia wajib mengqada' sembahyang subuh kerana ia telah mendapati satu bahagian dari waktu subuh, oleh itu ia samalah seperti orang yang sempat mendapat jamaah ( dalam sembahyang beljemaah). Begitu juga, wanita itu wajib mengqada'kan sembahyang waktu yang sebelumnya jika waktu yang sebelum itu boleh dijama'kan dengan waktu yang ia sedang berada. Maka ia wajib sembahyang zohor dan asar jika ia suci dan sempat mendapatkan satu takbiratul ihram ketika akhir waktu asar dan sembahyang maghrib dan 'isya jika ia suci dan sempat mendapatkan takbiratul ihram pada akhir waktu 'isya'. Ini kerana waktu yang kedua juga merupakan waktu yang pertama dari sudut keharusan menjama'kan antara kedua-dua sembahyang itu, maka begitulah juga dari sudut kewajipan menunaikan kedua-dua sembahyang itu.

Pendapat kedua mengatakan:
Untuk mewajibkan seorang wanita yang suci daripada haidhnya menunaikan sembahyang maka disyaratkan ia sempat mendapat satu rakaat pada waktunya, sama halnya seperti sembahyang jumaat. Sembahyang jumaat tidak diperolehi dengan kurang daripada satu rakaat. Oleh itu apabila wanita yang berhaidh sempat mendapat satu ruang di dalam waktu yang tidak mencukupi untuk ditunaikan satu rakaat yang sempurna maka sembahyang itu tidak wajib ke atasnya

sekadar gambar hiasan

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO