Rabu, 23 November 2011

Hukum Mengqada' Sembahyang

Tidak ada khilaf di kalangan fuqaha' bahawa perempuan yang berhaidh tidak perlu mengqada'kan sembahyangnya apabila ia telah suci, kecuali satu pendapat yang dinukilkan daripada sekumpulan puak Khawarij yang mewajibkan qada,' bagi sembahyang yang luput semasa hari-hari haidh. Pendapat ini bercanggah dengan ijma' para ulama. Namun begitu jika wanita itu mengqada'kan sembahyangnya setelah ia suci, adakah sembahyangnya sah atau ia dikira mencampuradukkan ibadat yangg fasid yang dilarang daripadanya? Pengarang kitab al-Muhimmat menukilkan pendapat daripada Ibn Solah, al-Nawawi, dan al-Baidhawi yang menyebutkan bahawa perbuatan itu haram kerana Aisyah r.a melarang orang yang bertanyakannya tentang masalah itu daripada menunaikan sembahyang. Ini juga kerana melakukan qada' adalah terhadap sesuatu yang diperintah untuk dilakukan. Satu pendapat yang dinukilkan daripada Ibn aI-Solah, al-Ruyani dan at-'Ajli menyebutkan ianya makruh dilakukan. Al-Khatib mengatakan, menurut wajah yang paling kuat adalah  seperti yang dikatakan oleh guru kami iaitu tidak haram. Ini tidak sedikitpun berkaitan dengan larangan Aisyah r.a. Berdasarkan kepada pendapat ini maka adakah sembahyang yang dilakukan itu sah atau tidak? Menurut wajah yang paling kuat sembahyang itu tidak sah kerana pada asalnya jika sembahyang itu tidak diperintahkan maka tidak sahlah ia dilakukan. Dalam hal berpuasa yang diwajibkan qada' terhadap wanita haidh adalah kerana adanya perintah baru yang datang daripada Nabi shallallaahu `alaihi wasallam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO