Rabu, 23 November 2011

HAKIKAT HAIDH DARI SUDUT BAHASA DAN SYARA'

Para ulama Islam bersependapat bahawa darah yang keluar dari kemaluan wanita terbahagi kepada tiga, iaitu:

1. Darah haidh: Darah yang keluar ketika seseorang berada dalam keadaan sihat.
2. Darah nifas: Darah yang keluar selepas bersalin.
3. Darah istihadhah: Darah yang keluar bukan pada masa haidh dan nifas dan ia dikira sebagai darah penyakit.

Darah haidh mempunyai pengertian yang tersendiri dari sudut bahasa dan syara'. Dari sudut bahasa haidh bererti mengalir. Oleh itu orang Arab menyebutkan haadhal wadi yang  bermaksud oasis yang mengalir airnya. la dinamakan haidh kerana ia mengalir pada waktu-waktunya yang tertentu. Dari sudut syara' ia bererti darah semulajadi yang keluar dari dalam rahim wanita setelah sampai peringkat baligh ketika dalam keadaan sihat tanpa apa-apa sebab pada waktu-waktu yang tertentu.

Pengarang kitab al-Hawi menyebutkan:


Perkataan mahidh pada firman Allah Taala:
وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيْضِ

Dan mereka bertanya kepadamu tentang mahidh
(al-Baqarah 222)


bermaksud darah haidh dengan ijma' ulama.Sementara perkataan mahidh pada firman Allah :

فَاعْتَزَِلُوا النِّسَاءَ فِى الْمَحِيْضِ

Maka jauhilah wanita pada mahidh

ada yang· mengatakan ianya bermaksud darah haidh dan ada yang mengatakan ia bermaksud masa haidh dan tempatnya iaitu faraj. Beliau mengatakan bahawa ini adalah pendapat para isteri baginda s.a.w dan jumhur mufassirin(1). Haidh juga dinamakan sebagai adza (kotoran) kerana wamanya yang buruk di samping baunya yang busuk serta kenajisan dan kemudaratannya.

Nama-nama Haidh :

Terdapat sepuluh nama bagi haidh(2) iaitu:

  1. الحيض ( nama yang paling masyhur) 
  2. الطمث (wanitanya dikenali sebagai طامث)
  3. العراك ( wanitanya dikenali sebagai عارك)
  4. الضحق( wanitanya dikenali sebagai ضاحق)
  5. الاكبار ( wanitanya dikenali sebagai مكبر)
  6. الاعصار ( wanitanya dikenali sebagai معصر)
  7. الطمس ( wanitanya dikenali sebagai طامس)
  8. الدراس ( wanitanya dikenali sebagai دارس)
  9. الفراك ( wanitanya dikenali sebagai فارك)
  10. النفاس ( wanitanya dikenali sebagai نفساء)
Pendapat yang mengatakan banyaknya nama menunjukkan kemuliaan penama adalah berdasarkan perkara yang sering berlaku. Kadangkala banyaknya nama juga menunljukkan kejelekan penama seperti nama-nama haidh yang disebutkan ini.
Al-Jahiz di dalam kitab "al-Hayawan" menyebutkan: Makhluk bernyawa yang mempunyai haidh terdapat empat jenis iaitu, manusia, amab, dhubu' dan kelawar. Beliau menambah empat jenis binatang lagi iaitu unta, anjing, cicak dan kuda. Adanya haidh bagi empat jenis yang pertama adalah sabit secara kesepakatan ulama sementara empat yang akhir masih terdapat kelainan pendapat tentangnya. Selain daripada itu ada juga ditambah binatang yang lain iaitu bintu wardan (sejenis serangga seperti lipas) dan bintu 'irs (sejenis bintang lebih besar daripada tikus dan bertubuh panjang, memburu arnab)(3).



0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO