Selasa, 26 Julai 2011

Tertipu....


Ada satu hikayat bahawa seorang ahli ibadah yang jahil selalu berdoa agar dapat melihat iblis. Ada yang menasihatinya : Jangan berdoa demikian! mintalah keselamatan kepada Allah ta`ala daripada tipudayanya. Namun ia tetap berkeras kepala ingin melihat iblis. Maka diperlihatkan Allah ta`ala kepada Iblis. Ketika ia melihat iblis ia hendak ditamparnya. Maka iblis itu berkata sepertimana berikut, " Andaikata aku tidak tahu bahawa umurmu masih 100 tahun lagi, aku bunuh engkau dan juga aku hukum! " Maka tertipu dia : "Wah hidupku ini seratus tahun lagi." Dia berkata dalam hatinya, " Masih panjang umurku, nanti sahaja aku beribadah, kalau sudah dekat mati baru aku bertaubat dan mulai beribadah, kalau dari sekarang terasa sangat payah. Aku akan melakukan maksiat sepuas-puasnya, nanti kalau sudah hampir 100 tahun barulah aku bertaubat."
Akhirnya dia mengerjakan maksiat sepuas-puasnya dan meninggalkan ibadah, dan sebelum 100 tahun dia mati. Itulah orang yang suka berlagak tahu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO