Ahad, 27 Mac 2011

HIDUP MULIA, MATI SYAHID!!


by Mohd Affandi Ismail on Saturday, March 5, 2011 at 10:46am

Antara Ulama`-Ulama` dalam Bidang Aqidah yang Bermazhab Al-Asya`irah

Abu Hassan al-Bahili (W. 370 H)

Imam Al-Baqillani (W. 405H)

Abu Ishaq Al-Isfarayini (W. 418 H)

Imam Ishaq Al-Syirazi (W. 476 H)

Imam Al-Juwaini

Imam Al-Haramain Abu Al-Ma’ali Al-Juwaini (W. 478 H), pengarang kitab An-Nizomiyah

Imam Hujjatul Islam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-

Ghazali pengarang kitab Al-Iqtisod fi Al-I’tiqod (W. 505 H)

Imam Ibn ‘Asakir (W. 576 H), pengarang kitab Tabiyiin Kadzib

Al-Muftari

Imam Al-Syahrastani (W. 548 H)

Imam Fakhruddin Ar-Razi pengarang kitab Asas Al - Taqdis

(W.606 H)

Imam Al-Allamah Al-Amadi (W. 631 H)

Imam Al-Iji (W. 756 H)

Imam Sa’ad Al-Taftazani (W. 793 H) pengarang kitab Syarh Al-

Maqosid

Imam Al-Syarif Al-Jurjani (W. 816 H)

Imam Abu Mansur Al-Tamimi

Imam Nas Al-Maqdisi

Imam Al-Farawi

Imam Abu Al-Walid Al-Baji

Imam Sultonul Ulama’ Izz ibn Abdis Salam

Imam HibbatulLah Al-Makki

Imam Al-Baijuri

Antara Mufassir-Mufassir Bermazhab Al-Asya`Irah

Imam Al-Mufassir Al-Allamah Al-Qurtubi

Imam Al-Mufassir Ibn Kathir (rujuk buku tobaqot As-Syafi’iyyah Al-

Kubra 10/200 karangan Imam Al-Subki, Al-Durar Al-Kaminah 1/85

karangan Ibn Hajar dan sebagainya)

Imam Al-Mufassir Ibn ‘Athiyyah Al-Andalusi, pengarang kitab

Tafsir Al-Muharrar Al-Wajiz

Imam Al-Mufassir Abu Hayyan Al-Andalusi, pengarang kitab Al-

Bahr Al-Muhith.

Imam Al-Mufassir Fakhruddin Ar-Razi, pengarang kitab tafsir

mafatih Al-Ghaib

Imam Al-Mufassir Al-Hafiz Al-Bahgowi, pengarang kitab tafsir Al-

Baghowi dan kitab Syarh Al-Sunnah.

Imam Al-Mufassir Abu Al-Laith Al-Samarqandi, pengarang kitab

tafsir Bahr Al-Ulum, kitab bustan al- Arifin dan tanbih Al-Ghafilin.

Imam Al-Mufassir Abu Al-Hasan Ali Al-Naisaburi pengarang kitab

asbab An-Nuzul.

Imam Al-Mufassir Abu At-Thana’ Syihabuddin Al-Alusi Al-Husaini

Al-Hasani.

Imam Al-Mufassir At-Thamin Al-Halabi, pengarang kitab tafsir Al-

Durr Al-Mashun.

Imam Al-Mufassir Al-Hafiz Jalaluddin Al-Suyuti, pengarang kitab

Tafsir Al-Durr Al-Manthur.

Al-Imam Al-Khotib Al-Syirbini, pengarang kitab Tafsir Al-Siraj Al-

Munir.

Imam Al-Allamah Al-Thohir bin Asyur, pengarang kitab Al-Tahrir

wa Al-Tanwir

Imam Az-Zarkasyi

Imam Mutawalli Al-Sya’rawi.

Ulama`-Ulama` Muhaddithin (Hadith) Yang Bermazhab Al-

Asya`Irah

Imam Al-Hafiz Abu Al-Hasan Al-Darqutni.

Imam Al-Hafiz Abu Nu’aim Al-Ashbahani, pengarang kitab

Hilyatul Auliya’

Imam Al-Hafiz Al-Hakim Al-Naisaburi, pengarang kitab

Mustadrak

Imam Al-Hafiz Ibn Hibban, pengarang kitab Al-Thiqat

Imam Al-Hafiz Abu Sa’id Ibn Al-Sam’ani, pengarang kitab Al-

Inshof

Imam Al-Hafiz Abu Bakr Al-Baihaqi, pengarang kitab-kitab hadith

dan kitab Al-Asma’ wa As-Sifat.

Imam Al-Khatib Al-Baghdadi

Imam Al-Hafiz Muhyiddin Yahya bin Syarf Al-Nawawi, pengarang

kitab Syarh sahih muslim dan banyak lagi.

Sheikhul Islam Imam Al-Hafiz Abu Amr bin Al-Solah

Imam Al-Hafiz Ibn Daqiq Al-‘Aid

Imam Al-Hafiz Ibn Abi Jamrah Al-Andalusi, musnid Ahlul

Maghrib

Imam Al-Hafiz Al-Karmani, pengarang syarah sahih Al-Bukhari

Imam Al-Hafiz Al-Munziri, pengarang Al-Targhib wa At-Taqrib

Imam Al-Hafiz Al-Imam Al-Nawawi, pensyarah sahih Muslim

Imam Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqolani, pengarang Fahtul al-Bari

(penutup bagi segala huffaz Ibnu Hajar al-`Asqalani)

Imam Al-Hafiz Al-Sakhowi.

Imam Al-Qostollani pengarang Irsyad As-Sariy

Imam Al-Hafiz Al-Munawi.

Imam Al-Hafiz Al-Dimyathi.

Sheikh Al-Hafiz Waliyullah Al-Dahlawi.

Sheikh Abu Al-Mahasin Al-Qouquji

Sheikh Al-Hafiz Ahmad Al-Siddiq Al-Ghumari.

Sheikh Al-Musnid Muhammad Al-Hafiz Al-Tijani.

Sheikh Musnid Al-Dunya, Sheikh Muhammad Yasiin Al-Fadani.

Sheikh Al-Musnid Abbas Al-Maliki

Antara Ulama`-ulama` Sirah yang Bermazhab Al-Asy`ari

Imam Qadhi `Iyad, pengarang kitab Al-Syifa fi Syama’il wa ahwal

Al-Mustofa

Imam Al-Suhaili, pengarang kitab Al-Raudh Al-Unf

Sheikh Ibn Khaldun

Imam Ibn Athir.

Imam Al-Solihi Al-Dimasqi, pengarang kitab Subulul Huda wa Al-

Rosyad

Sheikh Yusuf An-Nabhani.

Antara Ulama`-ulama` Fiqh yang Bermazhab Al-

Asya`irah

Menurut Imam Tajuddin Al-Subki, majoriti ulama` mazhab Al-Syafi`e,

Malikiyah, Hanafiyah dan Sebahagian ulama` Hanabilah bermazhab

Al-Asy`ari. Demikian diriwayatkan daripada Imam Izzuddin bin

Abd al-Salam yang turut diakui oleh Imam Abu Amr ibn Hajib dan

Jamaluddin Al-Husairi. (At-Tobaqot 3/365)

Namun, kita senaraikan antara fuqaha’ yang kuat mempertahankan

mazhab Al-Asy’ari ini iaitu:

Imam Tajuddin Al-Subki, pengarang kitab Al-Saif Al-Saqil

Imam Sheikhul Islam Zakaria Al-Ansori.

Imam Al-Rafi`e Al-Syafi`e

Imam Ibn ‘Abidin

Imam Ibn Hajib.

Imam Al-Habib Abdullah bin ‘Alawi Al-Haddad.

Imam ‘Alauddin Al-Bukhari

Imam Al-Baidhowi.

Imam Al-Zabidi.

Imam Al-Qorofi.

Mufti Makkah Sheikh Ahmad Zaini Dahlan Al-Syafi`e

Antara Ulama`-ulama` Qiraat yang Bermazhab Al-

Asya`irah

Imam Al-Qari’ Ibn Jazari

Imam As-Syatibi.

Antara Pemimpin-pemimpin Islam yang Masyhur yang

Bermazhab Al-Asya`irah

Sultan Salehuddin Al-Ayyubi

Sultan Muhammad Al-Fateh

Al-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna

Dan ramai lagi para ulama` Islam yang bermazhab al-Asy`ari...

Semoga Allah s.w.t. memberkati mereka dan seluruh umat Islam...

Amin.

Antara kekeliruan besar yang meracuni aqidah umat islam ialah

wujudnya desas-desus yang menyatakan bahawa aqidah al-Asya`irah

bukanlah aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang sebenar. Mereka

menyatakan Aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah yang sebenar adalah

aqidah yang dibawa oleh golongan Wahhabi iaitu pengikut Ibnu

Taimiyah dan Muhammad bin Abdul Wahhab, sedangkan fahaman

yang dibawa oleh mereka paling banyak bercanggah dengan aqidah Ahl

al-Sunnah Wa al-Jama`ah dan fatwa-fatwa mereka bercanggah dengan

ijma` para ulama`. Dari sudut hukum, setiap perkara yang bercanggah

dengan ijma` ulama`, maka ia boleh menyebabkan seseorang itu

jatuh kufur. Hukum yang sama juga dijatuhkan ke atas mereka yang

menghalalkan perkara yang telah disepakati oleh semua ulama` yang

menyatakan keharamannya.

Oleh itu, tidak ada satu fakta yang tepat untuk meletakkan aqidah

Al-Asya`irah tidak sejajar dengan Aqidah Ahl al-Sunnah Wa al-Jama`ah.

Malah menerima fakta yang sesat sebagaimana yang dinyatakan oleh

golongan Wahhabi yang menggelarkan diri mereka ini sebagai puak

yang mengikut golongan Salaf, dengan kata mereka:

“Abu al-Hassan al-Asy`ari telah bertaubat daripada aqidahnya dan

memeluk mazhab wahhabi (yang dianggap mazhab Salaf ) dan pengikutpengikut

Abu al-Hassan al-Asy`ari terus berada di dalam kesesatan kerana

mereka tidak bertaubat sebagaimana yang dilakukan oleh Imam mereka

Abu al-Hassan al-Asy`ari”

Justeru itu, berhati-hatilah dengan golongan mereka ini yang

menyebarkan fitnah dan memecah belahkan umat Islam. Kebanyakan

mereka ini terdiri dari kalangan orang yang mempunyai pendidikan

tinggi seperti pensyarah-pensyarah di Universiti.

Dan demikian dalil yang menyatakan kebenaran al-Imam Abu

al-Hassan al-Asy`ari radhiyallahu`anhu dan pengikut-pengikutnya.

Seterusnya, dalil yang menyatakan kebenaran Al Imam Abu Mansur

Al-Maturidi , beliau beri`tiqad seperti yang telah dii`tikadkan oleh

dengan Abu Hassan Al-Asy`ari. Beliau wafat di sebuah perkampungan

bernama Maturid Samarqand, di Asia Tengah pada tahun 333 Hijrah

iaitu setelah 9 tahun kewafatan al-Imam Abu al-Hassan al-Asy`ari.

Beliau bermazhaHanafi dalam bidang fiqh.

Sepertimana tokoh Islam yang lain, beliau juga meninggalkan anakanak

murid yang gigih mempertahankan Aqidah Ahl al-Sunnah Wa

al-Jama`ah di persada dunia Islam. Di antara mereka ialah :

1. Al-Imam Abu Muhammad Abdul Karim ibn Musa al

Bazdawi, wafat pada tahun 390 Hijrah.

2. Abu al-Qasim Ishaq ibn Muhammad ibn Ismail, yang

terkenal dengan gelaran al Hakim di Samarqand. Wafat pada

tahun 340 Hijrah.

3. Al-Imam Abu al-Laith al-Bukhari dan lain-lain lagi. Manakala

pengikut al-Imam Abu al-Mansur al-Maturidi digelar dengan

al-Maturidiyyah.

Nabi sallallahu`alaihi wasallam pernah bersabda tentang Sultan

Muhammad Al-Fatih dan baginda Sultan adalah pengikut al-Imam

Abu al-Mansur al-Maturidiyyah.

Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam bersabda:

“Qosthonthiniyyah( Istanbul sekarang )pasti akan ditakluk,

maka sebaik-baik pemimpin adalah pemimpin yang berhasil

menakluknya dan sebaik-baik angkatan tentera adalah

angkatan tentera tersebut.“

Menerusi hadis ini Rasulullah memuji Sultan Muhammad Al-Fatih

kerana baginda adalah sultan yang salih, aqidahnya sesuai dengan aqidah

Rasulullah. Baginda juga telah berjaya menakluki Kota Qosthonthiniyyah

(kota Istanbul) dan merampasnya daripada orang kafir. Seandainya

aqidahnya menyalahi aqidah Rasulullah, maka Rasulullah tidak akan

sama sekali memujinya. Seperti yang sedia maklum bahawa diketahui

dan dicatat oleh sejarah bahawa Sultan Muhammad Al-Fatih adalah

mengikut aqidah Al-Asy`ari al-Maturidi, baginda meyakini bahawa

Allah wujud tanpa bertempat

Jika aqidah Sultan Muhammad Al-Fatih ini bertentangan dengan

aqidah Rasulullah sallallahu`alaihi wasallam, nescaya Rasulullah tidak

akan memuji baginda. Begitu juga Sultan Salahuddin Al-Ayyubi

seorang raja yang `alim, beraqidah al-Asy`irah dan bermazhab al-

Syafi`e. Baginda telah menghafal al-Quran dan kitab al-Tanbih dalam

fiqh al-Syafi`e serta sering menghadiri majlis-majlis ulama` hadis. Beliau

memerintahkan agar dikumandangkan aqidah Sunni al-Asya`irah dari

atas menara masjid sebelum solat Subuh di Mesir, tanah al-Hijjaz

(Makkah dan Madinah) dan di seluruh Negara Syam (Syiria, Jordan,

Palestin dan Lebanon).

Al-Imam Muhammad ibn Hibbatillah al-Barmaki telah menyusun

untuk Salahuddin al-Ayyubi sebuah risalah berbentuk nazam berisi

Aqidah Ahl al-Sunnah dan ternyata baginda sangat tertarik dengannya,

akhirnya baginda telah memerintahkan agar aqidah ini diajarkan

kepada semua umat Islam ini diajarkan kepada umat Islam, kecil dan

besar, tua dan muda, sehingga akhirnya risalah tersebut dikenal dengan

nama “al-Aqidah Al-Salahiyyah”. Risalah ini di antaranya memuatkan

penegasan bahawa Allah ta`ala Maha Suci dari jisim, sifat-sifat jisim

dan Maha Suci dari arah dan tempat.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO