Isnin, 3 Mei 2010

DOA : ayatul Qursi

Maksudnya :



Allah, tidak ada yang benar disembah hanya Dia yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidor, bagin Nya sesuatu yang ada di langit dan di bumi, tidak ada yag boleh memberi syafaat kecuali denga izin Nya. Ia maha mengetahui segala apa yang terjadi di hadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmunya sedikit jua kecuali yang dikehendakki Nya. Lebih luas kerusinya dari langit dan bumi. Tidak susah bagi Nya memelihara keduanya. Ia maha Tinggi dan maha Besar.



Penjelasan :



Ayat Qursi disebut dengan perkataan Ayatul Qursi kerana di dalam ayat ini mengandungi perkataan Kursi yang memberi maksud tempat duduk yang megah lagi mempunyai martabat. Sesetengah pihak menyandarkan Kursi ini adalah tempat duduk Tuhan. Hakikatnya bukan begitu. Beranggapan demikian boleh membawa kepada kekufuran! Ini kerana jika seseorang itu mengatakan tempat duduk Allah, bererti Allah itu duduk sedangkan Allah itu tidak duduk. Duduk itu merupakan sifat makhluk dan Maha Suci Allah daripada menyamai dengan sifat makhluk.Sebagaimana ayat Al-Quran dalam surah As-Syuura Ayat yang kesebelas :







Maksudnya :



Allah Pencipta langit dan bumi. Dia menjadikan bagi kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, dan menjadikan dari jenis haiwan ternak pasangan- pasangan (juga). Dijadikan kamu berkembang biak dengan jalan itu. Tiada sesuatupun yang serupa dengan Dia, dan Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.



Ayat "Tiada sesuatupun yang serupa dengan Dia" menunjukkan bahawa segala makhluk yang diciptakan oleh Allah SWT tidak menyamai langsung dengan Allah SWT sama ada dari segi sifat, dari segi zat, mahupun dari segi perbuatan. Bahkan setiap apa yang lahir dari pemikiran kita tentang Zat Allah SWT adalah bukan ZatNya yang Qadim lagi Azali. Jadi, perlu difahami bahawa perkataan Kursi di sini bukannya bermaksud bahawa kerusi tempat duduk Tuhan, tetapi Kursi itu adalah merupakan syiar kebesaran Allah SWT.

Tuhan jadikan Kursi itu meliputi tujuh lapis langit dan Bumi. Bahkan jika dibandingkan dengan kebesaran Kursi tersebut dengan Arasy Allah adalah diibaratkan seperti sebentuk cincin di tengah padang pasir yang luas.Begitulah kemegahan dan kebesaran Allah SWT.





Ayat Kursi ini diturunkan pada suatu malam setelah hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat Kursi ini diturunkan, ia diiringi oleh beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya bagi menunjukkan kemuliaan dan kebesarannya. Bermula penurunan ayat tersebut, maka gemparlah seluruh bala tentera Iblis dan Syaitan kerana ia menjadi petanda bahawa telah wujud satu halangan kepada perjuangannya menyesatkan cucu cicit Nabi Adam.









KHASIAT AYAT KURSI :

Imam Ghazali menerangkan dalam kitabnya, Khawasul Qur'an : bahawa ibnu Kutaibah meriwayatkan suatu peristiwa yang berlaku di negeri Basrah, iaitu salah seorang pedagang Kurma yang bernama Ka'ab telah pergi ke negeri Basrah dengan membawa bersama barang dagangannya untuk dijual di pasar-pasar di Basrah. Setelah Ka'ab sampai di sana, dia mencari tempat untuk menginap tetapi kebanyakannya tempat di kawasan tersebut telah penuh oleh pedagang-pedagang yang datang lebih awal ke tempat tersebut. Kemudian terpandanglah Ka'ab akan sebuah rumah yang kosong dan tidak berpenghuni. Kelihatannya rumah itu agak uzur dan dipenuhi dengan sarang labah-labah sepertinya telah lama tidak didiami manusia. Lalu Ka'ab pun berjumpa dengan tuan rumah dan meminta untuk tinggal di situ selama seminggu.Maka tuan rumah itu mengatakan bahawa rumah ini sangat pelik dan selalu menjadi buah mulut orang ramai. Kata orang, rumah ini didiami jin Ifrit. Rmai orang yang mendiaminya binasa. Ka'ab pun berkata, meskipun begitu, disebabkan tempat lain sudah tiada, saya sedia untuk tinggal di sini, asalkan tuan mengizinkan saya untuk tinggal.





"Baiklah", kata tuan rumah. "saya tidak keberatan dan saya tidak akan meminta sebarang bayaran pun". Kaab pun mula tinggal di rumah itu. Pada siang harinya, tiada apa pun yang berlaku namun, sesuatu yang tidak diduga berlaku pada waktu malam. Kaab terlihat bayangan hitam dengan dua belah mata menyala-nyala seperti api mendekati Kaab. Maka pada ketika itulah Kaab bangun dan membaca:" Allaahu laa ilaaha illaa huwalhayyul qayyuum" tetapi bayangan hitam itu mengikut setiap patah perkataan yang dibaca oleh Kaab sehinggalah menghampiri ayat yang akhir. Apabila Kaab membaca ayat yang berbunyi "walaa ya uudhuhu hifzuhuma wahuwal 'aliyyul 'aziim", tiada lagi kedengaran suara tersebut mengikuti bacaannya. Setelah berulang-ulang kali membacanya, bayangan hitam tersebut hilang dari pandangan Kaab dan tercium bau seperti ada sesuatu yang terbakar. Kemudian, Kaab pun tidur di tempat tersebut tanpa gangguan apapun.





Pada esok paginya, Kaab melihat kesan seperti sesuatu telah tebakar di sudut rumah dan kelihatan ada abu. Saat itulah Kaab terdengar suatu suara berkata : " Hai Kaab, engkau telah membakar jin Ifrit yang ganas." Merasa hairan dengan hal tersebut lalu Kaab bertanya : "Dengan apakah aku membakarnya?" Jawab suara itu: " Dengan firman Tuhan, 'walaa ya uudhuhu hifzuhuma wahuwal aliyyul aziim"





2. Sesiapa membaca ayat Kursi setiap kali selesai sembahyang fardhu, pada waktu pagi dan petang, setiap kali masuk ke rumah dan ke pasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan pergi musafir, insya Allah akan diamankan dari godaan Syaitan dan kejahatan raja-raja yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan haiwan yang berbisa dan memudharatkan, terpelihara dirinya dan keluarganya, anak-anaknya, hartanya, rumahnya dari sebarang kecurian, karam di lautan dan kebakaran, mendapat keselamatan dan kesihatan jasmanisnya dengan izin Tuhan Yang Hidup dan Berdiri Sendiri ( Maha Kaya). Demikianlah apa yang terdapat dalam keterangan Kitab Khawasul Qur'an, karangan Imam Al-Ghazali.





3. Barangsiapa mengamalkan membaca ayat Kursi, setiap kali membaca sebanyak lapan belas kali, Insya Allah dia akan hidup berjiwa Tauhid, dibukakan dadanya dengan berbagai nikmat, dimurahkan rezeki, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, dipeliharakan dari segala bencana dengan izin Allah SWT. begitulah keterangan dalam kitab Asrorul Mufidah.

2 ulasan:

sakura suria berkata...

salam... saudara post sesuatu yg sgt bagus... syukran... insyaALLAH akan sy jdkan ia 1 amalan.. amin.. moga hidup ini akan sentiasa di berkati..

nurimanislam berkata...

subanallah..allahuakbar...

mohon izin sebarkn pd yg laen..

Catat Ulasan

 
Design by SUNNAH STUDIO | Bloggerized by TERBITAN MUKMIN - Premium Blogger Themes | MADU KEIMANAN, SUNNAH STUDIO